Brož
První ozdobné brože se objevily už v době bronzové. Jejich význam byl však ryze praktický. V podstatě nahrazovaly funkci dnešních knoflíků nebo zipů – měly držet oděv svého nositele sepnutý a v případě potřeby odložení oděvu, oděnec sponu či brož jednoduše rozepnul a plášť odložil. První brože se vyráběly z kostí nebo slonoviny. Praktická funkce s funkcí ozdobnou se začala poprvé mísit zejména v období gotiky. Doklady o jejich nošení dokazují například obrazy madon. Brože, chcete-li spony se nosívaly především na kloboucích, baretech, doplňujících dámskou i pánskou garderobu. Současníci renesance pak brože využívali i pro ozdobení složitých účesů. Největší rozmach zaznamenal tento typ šperku až s nástupem baroka, stylu, který je svou dekorativností a pompou pověstný. Brože byly nedílnou součástí bohatých dámských šatů a jejich součást tvořily většinou drahé kovy a drahokamy, které reprezentovaly společenský status ženy. V době tereziánské nahradily kompozice z drahokamů skleněné prvky a od 2. poloviny 19. století se objevují i brože plechové. Jednou z největších milovnicí broží je i britská královna Alžběta II. A právě jejím elegantním doplňkem jsme se inspirovali, když jsme naši nabídku šperků rozšiřovali. Nyní si u nás můžete pořídit nadčasovou královskou brož, zušlechtěnou stříbrem a doplněnou zářivými křišťály.
Náhrdelník
Náhrdelníky a přívěsky se lidé zdobí od pradávna. První šperky tohoto typu jsou datovány do období mladšího paleolitu, tedy do období zhruba 40 000 – 10 000 př. n. l. V té době byl jejich význam více než ozdobný, spíše magický. Naši předci si šperky vyráběli z jantaru, mušlí, slonoviny, kamene nebo dokonce ze zvířecích zubů. Revoluční změna nastala s nástupem doby bronzové, kdy se hojně využívají kovy a pomalu se začíná objevovat také zlato, které je díky své měkkosti pro výrobu náhrdelníků a dalších šperků naprosto ideální. Dokonalé ovládání šperkařského řemesla vykazovali také staří Egypťané. V hrobkách zámožných panovníků se často nacházely tzv. pektorály – široké, drahokamy bohatě zdobené náhrdelníky ve tvaru obdélníku. Další rozmach šperkařství nastává v období Antiky. Římské a řecké náhrdelníky měly většinou podobu několika řetízků, na kterých byla zavěšena mince s portrétem panovníka nebo medailon. Výroba náhrdelníků má svou tradici i na našem území. Archeologové nalezli velké množství šperků datovaných do období Velké Moravy. Naši předkové ovládali už tenkrát filigrán, granulování nebo odlévání do kadlubu. V byzantském období se také začínají objevovat náhrdelníky z drobných perel, které jsou v románském období rozšířeny o závěsy z dutých kovových nebo dokonce skleněných kuliček. Novověké náhrdelníky se nesou zejména v pojetí náboženském, které je následně vystřídáno renesančním uvolněním. Renesance a baroko představuje šperkařský boom. Náhrdelníky jsou však dostupné pouze pro vyšší společenskou vrstvu, která jimi demonstruje své postavení. V dnešní době jsou díky moderním technologiím a bižuterii dostupné šperky v podobě náhrdelníků všem společenským vrstvám. Jejich význam je více než ve společenské reprezentaci, ukryt v emocionální vazbě. Pokud si přejete své nejbližší obdarovat skutečně mistrovským kouskem, prohlédněte si pozlacený náhrdelník s přívěskem motýla, který je vyplněn vkusnými krystaly. Motýl je symbolem lásky, dlouhověkosti, proměny a změny. Jemný náhrdelník je proto ideálním dárkem k narozeninám, narození dítěte, ale i k úspěšně zvládnuté zkoušce nebo svatbě.
Kamej
Kamej se nejčastěji objevuje ve formě šperku nebo ozdoby. Jedná se o drobnou vystouplou skulpturu, které vzniká broušením nebo rytím. Běžné materiály pro výrobu představují mušle nebo polodrahokamy. Pro kameje je typické zasazení do zlatých obrouček. Zpravidla se využívá zbarvení materiálu, ze kterého je skulptura vyrobena. Typické je také zachování pravidla světlého motivu na tmavém pozadí, díky čemuž motiv vystoupne a zvýrazní se kontrasty. Pro zvýraznění barevných efektů se hojně využívá onyx a achát. Kamej je často zaměňována s pojmem gemy, u kterého však dochází k vytvoření motivu pomocí vyhloubení materiálu. Kameje navazují na starší techniku rytí a v podobě, v jaké je známe dnes, se objevují od 4 století př. n. l. Původem pocházejí pravděpodobně z Alexandrie. Později se šíří také na území Řecka a Říma, kde jejich obliba prudce stoupá. Předlohou pro výrobu kamejí bývají dvě hlavní témata: mytologie a portréty vladařů. Velkého rozkvětu se kameje dočkaly zejména v renesanční Itálii a Francii, kde se glyptika těšila nebývalému zájmu. V 19. století během období klasicismu, biedermeireu a secese vzniká další vlna zájmu o tento typ šperků. Luxusní pozlacený náhrdelník s přívěskem ve tvaru kameje ozdobené čtyřmi krystaly najdete nově i v naší nabídce.