Denní snění
Ústředním motivem nové pamětní medaile je výtvarníkova slavná litografie „Rêverie“, jejíž název lze přeložit jako „Denní snění“. Jedná se o dílo z roku 1898. Ornamentální ilustrace je laděna do zemitých barev, které působí příjemným uklidňujícím dojmem, stejně jako zasněná tvář a uvolněná pozice ženy, jenž je ústředním motivem díla. Litografie byla původně určena pro tiskařskou společnost Champenoise, jako jeden z dvanácti listů reklamního kalendáře pro rok 1899. Mladá žena, oděna do rozevlátých bohatě zdobených šatů s nabíranými byzantskými rukávy, si zasněně listuje katalogem dekorativních vzorů, které tiskařská společnost ve své době nabízela. Alfons Mucha byl už v té době právě díky tiskařům v Paříži velice populární a jeho „Denní snění“ bylo otištěno ve francouzském uměleckém revue La Plume. Muchovi se hned po vydání časopisu dostalo dalšího přívalu přízně a jeho hvězda letěla opět výš.
Od plakátů ke Slovanské epopeji
O tom, jak se Alfonsu Muchovi otevřela cesta k navrhování plakátů se vyprávějí legendy. Ta nejuvěřitelnější a nejznámější z nich tvrdí, že umělce náhodou objevil impresário francouzské divadelní herečky, která nebyla spokojena s původním plakátem, který měl propagovat představení, kde ztvárnila hlavní roli. Bylo to v létě. Umělci se odebrali čerpat inspiraci do svých letních sídel. Výtvarníků, kteří by lépe ztvárnili její představu moc nebylo. Zakázka na tvoru plakátu Gismonda se pro Muchu stala osudovou. Jeho překrásné ztvárnění plakátové upoutávky vzbudilo obrovský ohlas u laické i odborné veřejnosti.
Za raketový vzestup malíře stála kromě nesporného talentu a rychlosti zhotovování zakázek také jeho všestrannost, univerzálnost a vlastní komplexní styl, který dnes známe jako art nouveau.
Díla Alfonse Muchy vynikají kromě mimořádně estetické a dekorativní stránky také svou „duší“. Mucha byl vzdělaným člověkem s neobyčejným všeobecným přehledem. Do svých děl dokázal směle projektovat své názory na světové dění. Dalším unikátním poznávacím znamením jeho tvorby je propojení světského a sakrálního světa. Autor se nebál své múze – éterické světici se svatozáří vložit do rukou hrnek kávy nebo tiskařský katalog.
Alfons Mucha dokázal propojit zdánlivě nepropojitelné. Svým nezaměnitelným podáním skutečností otevřel nové možnosti moderní reklamy. Díky úspěchu a slávě, které mu přinesly plakáty se mohl realizovat například v navrhování šperků, interiérů nebo v užitém umění. Za absolutní vrchol jeho tvůrčí kariéry je považována slavná Slovanská epopej.
Pamětní ražba v Mucha stylu
5 uncová pamětní ražba inspirovaná dílem „Rêverie“ je ražena z ryzího stříbra 999/1000. Detaily si opravdu užijete nejen díky úctyhodnému průměru 65 mm, ale také díky nejvyšší kvalitě ražby Proof. Aversní i reversní strana je zušlechtěna zlatem o ryzosti 999/1000. Slavnostní secesní atmosféru reprezentuje 31 zářivých krystalů Preciosa, které lemují okruží aversu. Středu stříbrné ražby dominuje Muchova zasněná múza. Ražbu naleznete exkluzivně v nabídce Národní Pokladnice. Každý z 499 exemplářů je na hraně očíslován.
Více informací stříbrné ražbě najdete zde.