Karlův most na minci z 5 uncí ryzího stříbra
Předprodej jen v Národní Pokladnici
- 155,50 gramů ryzího stříbra (999/1000)
- Jistota velmi nízké limitace, jen 500 ks
- Záruka nejvyšší mincovní kvality (tzv. proof)
- Originální kazeta s kresbou Karlova mostu
Je to nejstarší stojící most přes řeku Vltavu. Stavěl se dlouhých 45 let a Praha se díky němu stala významnou zastávkou na středověkých obchodních stezkách. Až do roku 1870 se jmenoval „Kamenný“, nebo také „Pražský“ most. Víte, jak se jmenuje dnes?
Ano, je to Karlův most! Letos je tomu 150 let, co se vžil jeho současný název. Nese název po svém zakladateli, císaři Karlu IV., který se dokončení stavby nedožil.
Podívejte se minci kolem dokola:
Mincovním kovem numismatu je ryzí stříbro (Ag 999/1000), jeho průměr je 65 milimetrů a hmotnost 5 oz, tedy 155,50 gramů. Absolutní výjimečnost vyzdvihuje i velmi nízká limitace. Vyrazilo se jen 500 emisí pro celý svět.
- Revers zdobí vyobrazení Karlova mostu, pod kterým poklidně protéká největší řeka České republiky, Vltava. Scenérii dotvářejí okolní historické budovy. Tento výjev patří mezi ty nejkouzelnější na světě. Výjimečnost reversu umocňuje i to, že je motiv aplikován na překrásnou perleť vnořenou do nitra mince.
- Aversní straně dominuje portrét Královny Alžběty II., doplněný informacemi o ryzosti a hmotnosti použitého kovu, dále země původu a nominální hodnota mince 25 $.
Objednávkou získáte:
- 155,50 gramů ryzího stříbra a ozdobnou perleť
- Jistotu velmi nízké limitace, jen 500 ks
- Záruku nejvyšší mincovní kvalitu (tzv. proof)
- Certifikát autentičnosti
- Originální kazetu s kresbou Karlova mostu
Mince je bezpečně uložena ve stylové originální kazetě s kresbou Karlova mostu z doby minulé. S otevřenou kazetou lze minci stylově prezentovat nebo vystavovat.
- Kov:
- Ryzí stříbro (999/1000)
- Průměr:
- 65 mm
- Hmotnost:
- 155,50 g
- Kvalita:
- Nejvyšší mincovní
- Nominální hodnota:
- 25 $
- Země původu:
- Šalamounovy ostrovy
- Rok emise:
- 2020
- Limitace:
- 500 ks
Karlův most je nejstarší dochovaný most přes Vltavu v Praze a druhý nejstarší dochovaný kamenný most v České republice. Ozdobený je 31 sochami a sousošími. Původně ho přezdívali "kamenný" nebo "pražský". Název "Karlův most" se vžil až kolem roku 1870 na základě předchozího podnětu Karla Havlíčka Borovského. Most spojuje Staré Město s Malou Stranou. Je 515,76 metrů dlouhý a jeho šířka je 9,40 až 9,50 metrů, výška chodníku je 13 metrů nad normální hladinou řeky. Je tvořen šestnácti oblouky, které mají rozpětí 16,62 až 23,38 metrů. Ve své délce je třikrát zalomený a proti proudu nepatrně vypouklý. Na mostě jsou tři mostecké věže: dvě na Malé Straně a jedna na straně Starého Města.
Základní kámen Karlova mostu byl položen 9. 7. 1357 o 5 hodině 31 minutě za účasti Karla IV. O stavbě mostu Karel IV. rozhodl hned po strhnutí kamenného Juditina mostu při povodni v roce 1342. Tento most nechal postavit král Vladislav II. v roce 1157 a pojmenoval ho po své manželce Juditě. Datum položení základního kamene pomáhali určit, jak bylo tehdy obvyklé, i astrologové a astronomové. Ve zvoleném dni prý byla pro zahájení stavby mimořádně příznivá konstelace Slunce se Saturnem. Celé datum zároveň odpovídalo sledu lichých čísel od jedné do devíti a zpět (1-3-5-7-9-7-5-3-1). Projektantem a prvním stavitelem mostu se stal malostranský měšťan a kameník Otto, jehož přezdívali i Otlin. Pojetí architektury a výzdoby manifestovalo císařskou politiku Karla IV. a její návaznost na starý Řím.
Deset let od založení měl most už několik pilířů. Otto pracoval na mostě celých 18 let, a to až do své smrti v roce 1375, za tento čas postavil necelých 30 procent z celkové konstrukce mostu. Po Ottovi převzal dílo stavitel pražské katedrály Petr Parléř. Stavbu řídil celých 24 let, až do své smrti v roce 1399. Za tu dobu zvládl zhruba 50% celkového objemu práce. Po Parléřově smrti stále chybělo ještě zhruba 20% mostní konstrukce. Dokončovací práce pak řídil další stavební mistr, přesnější informace se však nedochovaly. Podle některých historických pramenů byl most dokončen v roce 1411, jiný zdroj uvádí rok dostavby v roce 1402. Jisté však je, že jeho dokončení se Karel IV. nedožil (zemřel v roce 1378), a také to, že v průběhu stavby byl most několikrát poničen povodněmi (v letech 1359, 1367, 1370, 1373, 1374), což samozřejmě prodlužovalo stavbu. Most však byl pokaždé opraven a slouží Pražanům nepřetržitě od počátku 15. století. I díky němu se Praha stala významným bodem evropských obchodních cest a tak je tomu i dnes.
Je to nejstarší stojící most přes řeku Vltavu. Stavěl se dlouhých 45 let a Praha se díky němu stala významnou zastávkou na středověkých obchodních stezkách. Až do roku 1870 se jmenoval „Kamenný“, nebo také „Pražský“ most. Víte, jak se jmenuje dnes?
Ano, je to Karlův most! Letos je tomu 150 let, co se vžil jeho současný název. Nese název po svém zakladateli, císaři Karlu IV., který se dokončení stavby nedožil.
Podívejte se minci kolem dokola:
Mincovním kovem numismatu je ryzí stříbro (Ag 999/1000), jeho průměr je 65 milimetrů a hmotnost 5 oz, tedy 155,50 gramů. Absolutní výjimečnost vyzdvihuje i velmi nízká limitace. Vyrazilo se jen 500 emisí pro celý svět.
- Revers zdobí vyobrazení Karlova mostu, pod kterým poklidně protéká největší řeka České republiky, Vltava. Scenérii dotvářejí okolní historické budovy. Tento výjev patří mezi ty nejkouzelnější na světě. Výjimečnost reversu umocňuje i to, že je motiv aplikován na překrásnou perleť vnořenou do nitra mince.
- Aversní straně dominuje portrét Královny Alžběty II., doplněný informacemi o ryzosti a hmotnosti použitého kovu, dále země původu a nominální hodnota mince 25 $.
Objednávkou získáte:
- 155,50 gramů ryzího stříbra a ozdobnou perleť
- Jistotu velmi nízké limitace, jen 500 ks
- Záruku nejvyšší mincovní kvalitu (tzv. proof)
- Certifikát autentičnosti
- Originální kazetu s kresbou Karlova mostu
Mince je bezpečně uložena ve stylové originální kazetě s kresbou Karlova mostu z doby minulé. S otevřenou kazetou lze minci stylově prezentovat nebo vystavovat.
Specifikace
- Kov:
- Ryzí stříbro (999/1000)
- Průměr:
- 65 mm
- Hmotnost:
- 155,50 g
- Kvalita:
- Nejvyšší mincovní
- Nominální hodnota:
- 25 $
- Země původu:
- Šalamounovy ostrovy
- Rok emise:
- 2020
- Limitace:
- 500 ks
Karlův most je nejstarší dochovaný most přes Vltavu v Praze a druhý nejstarší dochovaný kamenný most v České republice. Ozdobený je 31 sochami a sousošími. Původně ho přezdívali "kamenný" nebo "pražský". Název "Karlův most" se vžil až kolem roku 1870 na základě předchozího podnětu Karla Havlíčka Borovského. Most spojuje Staré Město s Malou Stranou. Je 515,76 metrů dlouhý a jeho šířka je 9,40 až 9,50 metrů, výška chodníku je 13 metrů nad normální hladinou řeky. Je tvořen šestnácti oblouky, které mají rozpětí 16,62 až 23,38 metrů. Ve své délce je třikrát zalomený a proti proudu nepatrně vypouklý. Na mostě jsou tři mostecké věže: dvě na Malé Straně a jedna na straně Starého Města.
Základní kámen Karlova mostu byl položen 9. 7. 1357 o 5 hodině 31 minutě za účasti Karla IV. O stavbě mostu Karel IV. rozhodl hned po strhnutí kamenného Juditina mostu při povodni v roce 1342. Tento most nechal postavit král Vladislav II. v roce 1157 a pojmenoval ho po své manželce Juditě. Datum položení základního kamene pomáhali určit, jak bylo tehdy obvyklé, i astrologové a astronomové. Ve zvoleném dni prý byla pro zahájení stavby mimořádně příznivá konstelace Slunce se Saturnem. Celé datum zároveň odpovídalo sledu lichých čísel od jedné do devíti a zpět (1-3-5-7-9-7-5-3-1). Projektantem a prvním stavitelem mostu se stal malostranský měšťan a kameník Otto, jehož přezdívali i Otlin. Pojetí architektury a výzdoby manifestovalo císařskou politiku Karla IV. a její návaznost na starý Řím.
Deset let od založení měl most už několik pilířů. Otto pracoval na mostě celých 18 let, a to až do své smrti v roce 1375, za tento čas postavil necelých 30 procent z celkové konstrukce mostu. Po Ottovi převzal dílo stavitel pražské katedrály Petr Parléř. Stavbu řídil celých 24 let, až do své smrti v roce 1399. Za tu dobu zvládl zhruba 50% celkového objemu práce. Po Parléřově smrti stále chybělo ještě zhruba 20% mostní konstrukce. Dokončovací práce pak řídil další stavební mistr, přesnější informace se však nedochovaly. Podle některých historických pramenů byl most dokončen v roce 1411, jiný zdroj uvádí rok dostavby v roce 1402. Jisté však je, že jeho dokončení se Karel IV. nedožil (zemřel v roce 1378), a také to, že v průběhu stavby byl most několikrát poničen povodněmi (v letech 1359, 1367, 1370, 1373, 1374), což samozřejmě prodlužovalo stavbu. Most však byl pokaždé opraven a slouží Pražanům nepřetržitě od počátku 15. století. I díky němu se Praha stala významným bodem evropských obchodních cest a tak je tomu i dnes.